Diagnoza autyzmu
Pierwszą rzeczą potrzebną do niesienia pomocy naszym dzieciom jest zrozumienie tego, czego doświadczają. Zrozumienie, że ich system przetwarzania sensorycznego zachowuje się inaczej niż nasz. Przetwarzanie …
Pierwszą rzeczą potrzebną do niesienia pomocy naszym dzieciom jest zrozumienie tego, czego doświadczają. Zrozumienie, że ich system przetwarzania sensorycznego zachowuje się inaczej niż nasz. Przetwarzanie …
O tym, że edukacja w zakresie zdrowia psychicznego i walka ze stygmatyzacją społeczną jest niezwykle potrzeba nie trzeba nikogo przekonywać. Jednak zadając sobie pytanie dlaczego …
„Piekło depresji polega na utracie nadziei”Antoni Kępiński, „Melancholia” „Depresja jest ślepa. Nie nawiązuje kontaktu, nie dostrzega możliwości pomocy, „weź się w garść” – mówią bliscy. …
Życie każdego z nas nie jest pozbawione traum i bardzo trudnych wydarzeń. Doświadczenia które zbieramy podczas życia warunkują styl przywiązania który się w nas wykształca, …
„Kiedy pępowina łączy dwa serca, spaja je w jeden magiczny świat, świat w którym dzieje się coś magicznego i cudownego, a zarazem nieznanego.” Czas ciąży …
“Diagnoza psychologiczna opisuje zestaw objawów, a nie konkretnego człowieka”.
Dopiero od niedawna zdrowie psychiczne stało się czymś, o czym ludzie nie wstydzą się mówić w sposób jawny i korzystać ze wsparcia psychologiczno – psychiatrycznego. Jednym z elementów tej pomocy jest diagnoza psychologiczna.
Pozwala ona uzyskać wiele istotnych informacji, które są niezbędne do ustalenia sposobu prowadzenia leczenia, jak też terapii. Czasami niezbędne jest przeprowadzenie rediagnozy. Potrzebna jest ona pacjentom, u których podejrzewa się błędne zdiagnozowanie zaburzenia. Należy w tym miejscu wspomnieć, że np. autyzm często jest mylony z ADHD, niepełnosprawnością intelektualną, mutyzmem czy schizofrenią dziecięcą. Niemniej autyzm może współwystępować z ADHD, a to oznacza, że osoba może mieć jednocześnie obie diagnozy. Współwystępowanie tych dwóch zaburzeń określa się na ok. 30% – 50%. Zdarza się również, że osoba autystyczna ma niektóre symptomy ADHD, ale nie jest to pełny obraz. Stąd, z powodu nakładających się objawów może zdarzyć się, że osoba ze współwystępującymi ADHD i spektrum autyzmu (ASD) może zostać błędnie zdiagnozowana.
W przypadku zaburzeń zdrowia psychicznego psycholog przeprowadza analizy, które wykorzystywane są do postawienia diagnozy będącej pierwszym krokiem do rozpoczęcia odpowiedniego procesu terapii. Diagnoza psychologiczna ocenia stan zdrowia psychicznego badanej osoby w wyniku zastosowania dobrze dobranych technik i narzędzi psychologicznych.
Diagnoza psychologiczna stanowi proces badania, oceny oraz analizy myśli, emocji, zachowań, jak też innych czynników psychologicznych, które wpływają na sposób funkcjonowania człowieka w życiu codziennym.
W indywidualnej diagnozie psychologicznej możemy ustalić czy pacjent cierpi na zaburzenia psychiczne wśród których możemy wymienić:
Diagnoza pozwala ustalić objawy oraz ich przyczyny. Warto rozważyć poddanie się diagnozie psychologicznej w sytuacji, gdy odczuwamy trudności
w sferze emocjonalno – społecznej. W przypadku dzieci niewątpliwie warto po nią sięgnąć, gdy zmaga się ono z problemami rozwojowymi bądź zaburzeniami psychicznymi. Kiedy rodzina zmaga się z trudnościami wychowawczymi przyczyn takiego stanu można poszukać w diagnozie stosunków rodzinnych czy prezentowanych postawach rodzicielskich. Natomiast sama chęć lepszego poznania i zrozumienia siebie stanowi istotny powód skorzystania
z psychologicznego testu osobowości.
Aneta Trych Centrum Psychologiczno – Terapeutyczne oferuje:
Nazwa narzędzia | Nazwa skrócona | Dla kogo | Kategoria testowa | |
1 | Protokół obserwacji diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu | ADOS – 2 | Od 12 miesiąca życia, młodzież, dorośli | Diagnoza |
2 | Zestaw kwestionariuszy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących | CONNERS 3® | Dzieci i młodzież (6-18 lat) | Diagnoza |
3 | Skala depresji Becka | BDI®-II | Dorośli | Diagnoza |
4 | Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach Stresowych | CISS | Młodzież i dorośli | Stres |
5 | Kwestionariusz do badania sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych | JSR | Dzieci i młodzież | Stres |
6 | Kwestionariusz Relacji Rodzinnych | KRR | Młodzież (15-20 lat) | Rodzina |
7 | Skala Postaw Rodzicielskich | SPR | Dorośli | Rodzina |
Test Bajek | FTT | Dzieci (6-12 lat) | Rodzina | |
8 | Formalna Charakterystyka Zachowania –Kwestionariusz Temperamentu | FCZ-KT(R) | Młodzież w wieku od 15 lat, dorośli | Osobowość i temperament |
9 | Inwentarz Osobowości | NEO-PI-R | Młodzież i dorośli (17-79 lat) | Osobowość i temperament |
10 | Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich | BATERIA-5/6S | Dzieci (5-6 lat) | Diagnoza przesiewowa rozwoju psychomotorycznego |
11 | Skala ryzyka dysleksji dla dzieci wstępujących do szkoły | SRD – 6 | Dzieci 6 lat | Ryzyko dysleksji |
12 | Profil Sensoryczny Dziecka | PSD | Dzieci (3-10 lat) | Przetwarzanie bodźców sensorycznych |
13 | Testy cichego czytania dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych | TCC IV-VI | Dzieci (10-12 lat) | Ocena poziomu rozumienia samodzielnie czytanego tekstu |
14 | Test Stosunków Szkolnych | TSS* | Dzieci (10-14 lat) | Relacje interpersonalne |
15 | Test czytania głośnego „Dom Marka” | DM | Dzieci (6-7 lat) | Diagnoza umiejętności czytania głośnego |
Opracowanie własne: https://pracowniatestow.pl
Źródło: Filipiak, M., Paluchowski, W.J.(2019). Standardy diagnozy psychologicznej – historia. Testy psychologiczne w praktyce i badaniach, (2),1-6.