Badanie Stylu Myślenia FRIS®

Model FRIS® opiera się o 4 perspektywy poznawcze:

FAKTY – RELACJE – IDEE – STRUKTURY. Perspektywy te wyjaśniają jakim informacjom nadajemy największy priorytet, szczególnie w nowych sytuacjach.

Perspektywa FAKTÓW

Stanowi ją szybka ocena faktów ze względu na przydatność do osiągnięcia konkretnego celu. Bazuje ona na sprawnym rozpoznawaniu związków przyczynowo- skutkowych.

Perspektywa RELACJI

Stanowi ją intuicyjne rozpoznawanie tego, co łączy osoby, obiekty oraz zdarzenia. Związki te są najczęściej odbierane w sposób bardzo osobisty i subiektywny.

Perspektywa IDEI

Jest to wychodzenie poza obecny stan rzeczy, który odbierany jest jako jedna z możliwych alternatyw. Wynika ze swobodnego podważania zarówno obecnych, jak i odkrywania nowych zależności.

Perspektywa STRUKTUR

Polega na wnikaniu w głąb istoty problemu, aby uzyskać jego kompletny i spójny obraz. Wymaga ona operowania na wysokim poziomie szczegółowości z dużą liczbą kryteriów.

Osoby, które skorzystały z naszych warsztatów rozwoju osobistego w Szczecinie opartych na metodzie FRIS® są pod wrażeniem jej praktyczności. FRIS® pokazuje w bardzo przystępny sposób różnice pomiędzy ludźmi, daje wgląd w zrozumienie przyczyny tego, że jedne osoby się lubią oraz znajdują wspólną płaszczyznę porozumienia, a inne wyprowadzają się nawzajem z równowagi. FRIS® pokazuje jakie mogą być nasze pierwsze reakcje emocjonalne oraz sposób radzenia sobie z nimi.

Problem leży często w tym, że mamy do czynienia z czterema odmiennymi Stylami Myślenia, a tym samym preferencją różnych perspektywy myślenia.

Przykładem może być odmienny sposób zbierania i przetwarzania informacji. Niektóre osoby dokonują szybkiej selekcji danych, co pozwala im automatycznie na szybsze podjęcie decyzji, przejście do działania. Inne natomiast osoby potrzebują znacznie więcej czasu na zebranie informacji, muszą dopytać i dokonać dogłębnej analizy i dopiero wówczas są w stanie przejść do działania.

Faktem jest, że osoby o tak odmiennym kierunku swoich działań będą dalekie od wzajemnego zrozumienia i efektywnej współpracy, co więcej patrząc przez ten pryzmat będą oceniały się wzajemnie jako niekompetentne.

Innym przykładem są osoby, które potrzebują w relacjach dużych pokładów życzliwości, uśmiechu, słów „dziękuję”, „proszę” i „przepraszam”. Dopiero wówczas czują się dobrze i bezpiecznie. Z kolei inne osoby opierają się na tym co faktycznie jest i nie potrzebują dodatkowych oznak życzliwości. Te dwa style myślenia różni niewątpliwie odmienna perspektywa, z której osoby te mogą postrzegać się wzajemnie jako „nadwrażliwe” bądź „chłodne emocjonalnie”.

FRIS® to dobre rozwiązanie, jeśli poszukujemy praktycznego narzędzia, które pomoże w dobrej, komunikacji oraz zbuduje lepsze porozumienie zarówno w zespołach pracowniczych, jak i rodzinie.