TESTY PSYCHOLOGICZNE

“Diagnoza psychologiczna opisuje zestaw objawów, a nie konkretnego człowieka”.

Dopiero od niedawna zdrowie psychiczne stało się czymś, o czym ludzie nie wstydzą się mówić w sposób jawny i korzystać ze wsparcia psychologiczno – psychiatrycznego. Jednym z elementów tej pomocy jest diagnoza psychologiczna.

Pozwala ona uzyskać wiele istotnych informacji, które są niezbędne do ustalenia sposobu prowadzenia leczenia, jak też terapii. Czasami niezbędne jest przeprowadzenie rediagnozy. Potrzebna jest ona pacjentom, u których podejrzewa się błędne zdiagnozowanie zaburzenia. Należy w tym miejscu wspomnieć, że np. autyzm często jest mylony z ADHD, niepełnosprawnością intelektualną, mutyzmem czy schizofrenią dziecięcą. Niemniej autyzm może współwystępować z ADHD, a to oznacza, że osoba może mieć jednocześnie obie diagnozy. Współwystępowanie tych dwóch zaburzeń określa się na ok. 30% – 50%.  Zdarza się również, że osoba autystyczna ma niektóre symptomy ADHD, ale nie jest to pełny obraz. Stąd, z powodu nakładających się objawów może zdarzyć się, że osoba ze współwystępującymi ADHD i spektrum autyzmu (ASD) może zostać błędnie zdiagnozowana.

          W przypadku zaburzeń zdrowia psychicznego psycholog przeprowadza analizy, które wykorzystywane są do postawienia diagnozy będącej pierwszym krokiem do rozpoczęcia odpowiedniego procesu terapii. Diagnoza psychologiczna ocenia stan zdrowia psychicznego badanej osoby w wyniku zastosowania dobrze dobranych technik i narzędzi psychologicznych.

Diagnoza psychologiczna stanowi proces badania, oceny oraz analizy myśli, emocji, zachowań, jak też innych czynników psychologicznych, które wpływają na sposób funkcjonowania człowieka w życiu codziennym.

W indywidualnej diagnozie psychologicznej możemy ustalić czy pacjent cierpi na zaburzenia psychiczne wśród których możemy wymienić:

  • zaburzenia osobowości,
  • zaburzenia lękowe,
  • depresja,
  • inne zaburzenia, które w sposób istotny utrudniają funkcjonowanie oraz obniżają jakość życia.

Diagnoza pozwala ustalić objawy oraz ich przyczyny. Warto rozważyć poddanie się diagnozie psychologicznej w sytuacji, gdy odczuwamy trudności
w sferze emocjonalno – społecznej. W przypadku dzieci niewątpliwie warto po nią sięgnąć, gdy zmaga się ono z problemami rozwojowymi bądź zaburzeniami psychicznymi. Kiedy rodzina zmaga się z trudnościami wychowawczymi przyczyn takiego stanu można poszukać w diagnozie stosunków rodzinnych czy prezentowanych postawach rodzicielskich. Natomiast sama chęć lepszego poznania i zrozumienia siebie stanowi istotny powód skorzystania
z psychologicznego testu osobowości.

Aneta Trych Centrum Psychologiczno – Terapeutyczne oferuje:

 Nazwa narzędziaNazwa skróconaDla kogoKategoria testowa
  1Protokół obserwacji diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu  ADOS – 2  Od 12 miesiąca życia, młodzież, dorośli  Diagnoza
  2Zestaw kwestionariuszy do diagnozy ADHD i zaburzeń współwystępujących  CONNERS 3®  Dzieci i młodzież (6-18 lat)  Diagnoza
3Skala depresji BeckaBDI®-IIDorośliDiagnoza
  4Kwestionariusz Radzenia Sobie w Sytuacjach StresowychCISS  Młodzież i dorośli  Stres
  5Kwestionariusz do badania sposobów radzenia sobie w sytuacjach trudnych  JSR  Dzieci i młodzież  Stres
  6  Kwestionariusz Relacji Rodzinnych  KRR  Młodzież (15-20 lat)  Rodzina
7Skala Postaw RodzicielskichSPRDorośliRodzina
 Test BajekFTTDzieci (6-12 lat)Rodzina
  8Formalna Charakterystyka Zachowania –Kwestionariusz Temperamentu  FCZ-KT(R)  Młodzież w wieku od 15 lat, dorośli  Osobowość
i temperament
  9  Inwentarz Osobowości  NEO-PI-R  Młodzież i dorośli (17-79 lat)  Osobowość i temperament
10Bateria metod diagnozy rozwoju psychomotorycznego dzieci pięcio- i sześcioletnich  BATERIA-5/6S  Dzieci (5-6 lat)  Diagnoza przesiewowa rozwoju psychomotorycznego
11Skala ryzyka dysleksji dla dzieci wstępujących do szkoły  SRD – 6  Dzieci 6 lat  Ryzyko dysleksji
12Profil Sensoryczny Dziecka  PSD  Dzieci (3-10 lat)Przetwarzanie bodźców sensorycznych
13Testy cichego czytania dla uczniów klas IV-VI szkół podstawowych  TCC IV-VI  Dzieci (10-12 lat)Ocena poziomu rozumienia samodzielnie czytanego tekstu
14Test Stosunków SzkolnychTSS*Dzieci (10-14 lat)Relacje interpersonalne
15Test czytania głośnego „Dom Marka”  DM  Dzieci (6-7 lat)Diagnoza umiejętności czytania głośnego

Opracowanie własne: https://pracowniatestow.pl

Źródło: Filipiak, M., Paluchowski, W.J.(2019). Standardy diagnozy psychologicznej – historia. Testy psychologiczne w praktyce i badaniach, (2),1-6.